Dag 10

Vertrek thuis: 8u32
Aankomst Novartis: 8u49

De werkelijke implementatie van ons programma op de server is in zicht. We gaan een huidige server bombarderen tot een server die de helpdesk zal moeten ondersteunen. Dagelijks zullen enkele incidenten verwerkt worden op de server. Vandaag hebben Peter en ik eens gezien welke verschillende categorieën er zoal beschikbaar zullen moeten zijn in het programma. Dit deden we door de verschillende categorieën die zich in het huidige systeem bevinden even allemaal op een rijtje te zetten. Dit deden we ook met de verschillende standaard categorieën die zich in het nieuwe programma bevinden. Daarna zijn we met Sebastien, een werknemer van help desk, gaan praten over de categorieën die volgens hem overbodig zijn. De nieuwe help desk moet zo goed mogelijk & eenvoudig mogelijk werken. Een juiste keuze van de bepaalde categorieën speelt hierbij een zéér belangrijke rol.

11u00: Praktisch zo goed als alle verplichte documenten voor Novartis zijn door ons ingevuld. Nathalie zal deze zeker en vast nog eens nakijken om te zien of dit goed gedaan is of om te kijken of er zich geen fouten in bevinden. We moesten nog een document maken waarin er verschillende testscenario’s in staan. Zo’n testscenario bestaat uit verschillende stappen die de gebruiker moet overlopen. Een gebruiker zal nadien deze testen moeten uitvoeren en na elke stap zal hij moeten zeggen of de stap al dan niet gelukt is. Wanneer er een probleem opduikt moet er gesleuteld worden aan het document en moet de gebruiker álle stappen opnieuw doorlopen. SysAid is niet gevalideerd door een bepaalde organisatie en het software programma zal niet gebruikt worden voor de verwerking van strikt persoonlijke gegevens. Daarom is het voldoende om enkel de High Level scenario’s op te stellen. Hiermee wordt bedoelt dat enkel dé belangrijkste stappen opgenomen werden in het document. Het programma is enorm uitgebreid. Daarom is het praktisch onmogelijk om voor écht elk onderdeel een testscenario te schrijven.

Vervolgens was het dan tijd om te pauzeren. Van 13u tot 13u30 genoten we van een heerlijke portie soep en een uitgebreide maaltijd.

 In de productieomgeving het systeem gebruik maken van een Oracle Database. We hadden het programma echter nog nooit gecombineerd met een Oracle database. Aangezien we alle taken voor deze week al hadden afgerond, kwamen Peter en ik dan op het idee om het volledige programma te herinstalleren op mijn systeem zodat we konden experimenteren op deze database. Gedurende de installatie maakten we dan ook meteen screenshots die we later zouden gebruiken om een installatiehandleiding te schrijven voor het programma. Deze handleiding zou specifiek voor Novartis zijn, waarin ze meteen ook alle juiste parameters terug vinden.

Indien je SysAid wenst te laten draaien op een Oracle database moet je een gebruiker en een database aanmaken. We zijn dan ook naar Alexandre gegaan om te vragen of hij dit voor ons in orde kon brengen. Alexandre is de verantwoordelijk voor alle databanken en het onderhoud ervan. We zagen dit dan ook meteen wanneer hij ons enkele zaken demonstreerde. Hij kon ons alles met zéér veel overtuiging uitleggen. Doordat we ook hiermee al geëxperimenteerd hebben zullen we met de installatie op de server geen verrassingen meer tegenkomen.

Gedurende de installatie wouden Peter en ik ook meteen de Active Directory inladen. Maar dit bleek echter geen goed idee te zijn. Dit merkten we wanneer de installatie afgerond was en we het programma opende. Het systeem had de volledige structuur van het domein ingeladen, waardoor er zich dus meer dan 7000 gebruikers in het systeem bevonden. Het was dus niet mogelijk om enkel bepaalde organization units te selecteren. Dit kan je echt wel doen wanneer je er voor kiest om gedurende de installatie dit over te slaan, en dit later zelf te configureren in SysAid. 7000 gebruikers op een lokale compter kan nu wel al is voor performantie problemen zorgen, maar we vermoeden dat dit niet op de server het geval zal zijn. Ook zal het aantal gebruikers maar beperkt worden door een duizendtal. Dit zorde er dus voor dat we de installatie van het programma opnieuw moesten doen. We moesten ook vragen aan Alexandre of hij onze database leeg wou maken zodat we later geen problemen zouden ondervinden. Kort daarna konden we de installatie opnieuw beginnen maar deze keer zonder deze fout te maken. Dit schreven we dan ook uitdrukkelijk in onze installatie handleiding!

Nadat de software dus opnieuw was geïnstalleerd hebben we besloten om de Active Directory te integreren in het programma. Ook dit verliep weer niet zo vlot en het probleem vonden we ook niet meteen. Maar ook deze problemen zijn ondertussen van de baan, en ook deze werden gedocumenteerd zodat we er in de toekomst geen hinder meer van ondervinden. Maar dit probleem is te ingewikkeld om te bloggen. Na dit hebben we vervolgens het programma gelinkt aan een Internet Information Server zodat het mogelijk wordt om gebruik te maken van Single Sign On. Aangezien dit nog fris in ons geheugen zat van hoe we dit juist moesten oplossen lukte ons dit reeds na een vijftal minuutjes.

Vervolgens hoordde we de countdown van Q-music. Tijd dus om naar huis te gaan. Het werd tijd voor een welverdient weekend.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s